Psihologia Învățării – Juan Rosas Santos

Toți vrem să devenim mai buni în ceea ce facem, să ne perfecționăm constant! Pentru asta e nevoie de un permanent proces de învățare. Învățăm noi aptitudini prin care suntem mai eficienți la locul de muncă și avansăm profesional, învățăm șă trăim în cuplu sau în familie, învățăm să ne coordonăm nevoile, dorințele și cererile cu ale celor din jurul nostru.

Rămâi mic în comparație cu lumea din jur dacă nu asimilezi noutătile prin învățare.

 Toate aceste situații sociale necesită aptitudini mari de învățare iar cartea Psihologia Învățării descrie explicit modul în care învățăm și prindem experiență.  Este o călătorie informațională printre stiluri de învățare, motivații ale învățării și efecte ale învățării sau ale lipsei de învățare. Succesul social și cel personal depind în ziua de azi în mare măsură de upadatrea permanentă la informații noi apărute cu rapiditate. Rămâi mic în comparație cu lumea din jur dacă nu asimilezi noutătile prin învățare.

Neofobia- frica de nou

În general oamenilor le este teamă de nou și de schimbare. Clinic, această teamă are un nume: Neofobie. E acea reținere de a cunoaște oameni noi, de a intra într-un domeniu profesional despre care nu ai multe cunoștințe, de a schimba un mod disfuncțional de a fi. Cartea oferă idei practice despre combaterea neofobiei, abordează învățarea cu spirit critic și recunoaște că nu deține adevăruri absolute.

Învățarea în cuplu

A trece la viața de cuplu sau la cea de familie sau, invers, a te readapta la statutul de om singur după încheierea unei relații necesită învățare și formare de noi deprinderi, priceperi, skills-uri, metode de adaptare la nou, informații și noi statute. Printre aplicațiile practice ale cărții găsim și axarea pe cum să depășesti rutina sau obișnuința în cuplu, ce este Efectul  Coolidge sau cum să fii mai flexibil în a accepta moduri de gândire sau stiluri de viață diferite de al tău.

 

Tipuri de învățare

Poate cel mai cunoscut mod de învățare al zilelor noastre este cel prin încercare și eroare. Din eșecuri se capătă experiența de viață. Expunerea la necunoscut generează uneori erori care sunt asimilate și se transformă în cunoaștere. Cartea face diferența științifică între învățare și cunoaștere. Experiența de viață dobândită prin învățare și cunoaștere ne ajută să anticipăm, să deducem, să prevestim și să intuim. Un alt tip important de învățare este învățarea din experiența altora. Acest tip de învățare este important când  situațiile sunt ireversibile sau traumatizante. Condiționarea pavloviană este abordată în partea academică a cărții. Deși informația respectă rigoriile științifice, cartea abundă în exemple actuale, pe înțelesul publicului larg. De exemplu, învățarea prin condiționare din reclamele din mass-media. Se asociază produsul cu imagini plăcute, senzații, expresii, mirosuri, fără a se da detalii tehnice concrete despre produs. Detaliile sunt trecute jos cu litere mici. Astfel învățăm din această carte și cum să detectăm manipularea modernă prin învățare condiționată.

 

Cezar Laurențiu Cioc- consilier psihologic

 

Comentarii